الثلاثاء , يوليو 16 2024
السعودية
محمد نبوى المصرى المقيم بالسعودية

المصريون بالغربة ” قصص وحكايات”

الناس المتغربة دى أكتر ناس تصعب عليك ، الناس دى ضحت بكل حاجه في حياتها و دفعت اغلى ضريبه عشان لقمه العيش .كل واحد سافر كان خياله بيقوله هم سنتين تلاته و ترجع تبتدى في بلدك و السنة عدت وراها سنين عمرة بقي عامل زى بكرة خيط هو ماسك طرفها و بيشد وعمره بيجرى قدامه مش لاحقه .

كل القصص اللى سمعتها كفيله تقنعك انك تجوع في بلدك ولا تخوض التجربة .

الناس دى خسرت كل حاجه صحاب و أهل و أحباب و أحداث كتيرة فاتتهم زواج قرايب و ولادة و موت أحباء و تحولوا لضيوف الكام يوم اللى بينزلوهم لي صديق كان قضي عمرة لوحده كله بره و زوجته و اولادة في مصر أول ما نزل نهائي بعد شهر طلق زوجته اللى هى حب عمره لأن الطباع اختلفت .

لي صديق تانى مكنش بينزل الا لحضور عزاء سواء والده أو والدته أو أخواته و حاليا لما نزل معدش ليه اى حد ضريبه كبيرة اوى اوى اوى بيدفعها الناس دى قفلوا أبواب الرزق للشباب و أجبروهم يدوروا على لقمه العيش في اى مكان ما عدا بلدهم مفيش مغترب مبيفكرش في اليوم على الاقل ٢٠ مرة أنه خلاص السنه دى أخر سنة .

مفيش مغترب مش عايش حياته على أعصابه وواقف على طراطيف صوابعه لأنه مرعوب من فكرة إنهاء عقدة و يرجع مش عارف يعمل أيه هل يفتح مطعم ولا كافية ولا يتصرف ازاى . للاسف كل استثمارات المغتربين راحت اما في شقه أو شالية أو مقبرة أو حته أرض في بلدهم مش حيعرف حتى يستغلها .

الناس دى لازم تبتدى تفكر صح و تعمل تكتلات بينهم و بين بعض و يبتدوا يعملوا مشروعات استثماريه من دلوقتى و ينسقوا بينهم متابعتها عشان يطمنوا أنهم لما ياخدوا القرار مش حييجى وقت و يندموا حاجه كمان حذارى تفكروا ان الناس دى فقدت الانتماء أو كاره بلدها بالعكس الناس دى مبتستحملش حرف واحد على بلدها و ممكن يرتكبوا جناية لو حد جاب سيرتها أنما حسرتهم ان بلدهم بتتاخر عن بلاد تانية عمرها ميعديش ٥٠ سنة

شاهد أيضاً

انتبهوا لمن يستهدفون سلام ووحدة مصرنا

كمال زاخرالاثنين ١٥ يوليو ٢٠٢٤ هناك فرق شاسع بين المعارضة وبين الإساءة لرئيس الدولة، وهناك …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.