الفصل الاول
*********
كتبت صافي ابراهيم نعيم
المقدمه**
فى كل وقت بيمر فى حياتنا نكتشف الحياه اكثر عن طريق الصدفه او موقفآ ما ففي روايتي اريد فقط ان اكشف لكم ان الاحساس الذي يصل للقلب عن طريق المشاعر يكاد ان يغير أشياء كثيره لما تخطر على بال احد منا………
***********
جزء الاول**
عندما يدق القلب لابد من وجود احساس والاحساس بيولد لدي كل واحد منا مشاعر التي تستطيع ان تسيطر ع الشخص ذو الاحساس الضعيف او يستطيع الانسان ان يسيطر عليها بقوة التحكم ف الاحساس والمشاعر فلكي يحصل هذا تحكم لابد من وجود شخصيه قويه لديها القدره ع تحكم ف مفتاح امورها ونبدا بقصة احساس المغامره المشوشه……
نبدا ونحكي عن بنت تدعو مارو لديها طموح كافيه ف الحياه وقلبها مليان بحساسيه مفرطه .ف كل شئ يحصل له يترك ف قلبها نقطه تكاد ان تكون سوداء لو لم هذا شخص صلح غلط.
ففي يوم من الايام كانت مارو من البنات صاحبة العدوه مع نسل الاولاد فهي لاتعطي لحد مجال ان يكلمها او تسمح لنفسه ان تدخل ف اي علاقه مثل صديقاتها فهي لديها نوع خاص ف العلاقات وهي العلاقه التي تكون قصد ناس جميعآ هي العلاقه الاصح من وجهة نظرها ولا تؤمن بالحب مع الاولاد مع انه كانت شبه ان تكون جوليت ف رومانسيته وكان لدي مارو جاذبيه خاصه فهي ذات شخصيه قويه بجانب جمالها وخفة روحها فكان كل من يتعرف عليها يحبه وكانت تغار منها صديقاتها لانه كانت ايضآ متفوقه ف كل شئ عنهن ولكن كيف ان تبقي هذه الفتاه بهذه الشخصيه القويه التي لم تكاد ان تكون كباقيه البنات؟!
**فلابد ان تدخل هذه الفتاه ف تجربه لاني الحياه تكون اكثر تجارب مع الاشخاص المتفوقين ف حياتهن سواء كان تفوق ف حياتهن الروحيه او ف دراستهن او ف اي مجال اخر….
ففي ليله من ليالي وتكاد ان تكون مختلفه فهذه الليله الوحيده التي سهرت فيه الي ساعه متاخره من الليل ..
وعندما كانت تكمل مذاكرتها لكي تصل الي هدفها وهو ان تكون مهندسه .
رن الهاتف فنظرت اليه وجدت رقم غريب!!
فسالت حالها:ترد ولا لا؟
فطنشت هذا الرقم….
ولكن كان رقم مزعج للغايه ومازال يرن ولم يمل من عدم ردها فقررت ان تجيب بعنف وعصبيه حاده..
فلم فتحت ع هذا الرقم الغريب لم تعطيه فرصه ليتكلم فقالت:مش عاوزه اعرف مين!ورقم غلط!!وارجو عدم الاتصال مره اخري
وقفلت الهاتف بدون سماع اي رد….فاذا برقم يرن تاني فقررت انه تفتح و وتمسح بكرامته وتبهدل
لكن الكارثه اول مافتحت انقلب كل ماخططت له وذلك لان صاحب الرقم لم يعطيه فرصه لتغضب او لتتكلم لانه استطاع ان يمتص غضبه بجمله(..
انا لم ارن لكي اعاكس او ازعاج بل اتصلت برقم حبيبتي سابقه!!!وهذا رقم هاتفه وانا اكيد مش غلطان!!
فلم ترد مارو الا بضحكه ساخره جداااا هههههههههه وقالت بكل برود يبقي انا بقي حبيبتك سابقه ياسي روميو وضحكت هههههههههه
فقاله:انا فعلا بقول الحقيقه!
فردت عليه:انت ولد ولازم تكون كاذب …اي احمق انت كيف يكون رقم حبيبتك وف نفس الوقت رقمي ….
انت فعلا احمق ولاتفهم شئ..
لا اريدك ان تعيد الاتصال بي مفهوم!
فكان رد الولد مقنع للغايه فقال له:انا مش هرن تاني بس قبل ماقفل اريد ان اظهر لكي شئ مغيب وهو اني رقم بعد اربعين يوم يكون متوقف وف حالة الوقوف تعيد الشركه نزوله الي شخص اخر فهذا سبب اللي خلني بدل مااكلم حبيبتي اكلمك انتي بالصدفه ايتها الاميره!!
فردت مارو:انا هصدق كلامك ياسي روميو بس انت لازم لاتتصل بي مره تاني وخاصة انك تاكدت اني مش حبيبتك جوليت هههه وقفلت الهاتف…….
**لاشك اني الكلام سي روميو اصر فيا لاني احب الفضول فقررت ان اسال عن حكاية الخط التي تعيد شركه نزوله مره اخري …
وبعد البحث طلع كلام سي روميو علي حق هذا المغفل والاحمق لم يكن غلطان اهم حاجه عارفني معلومه وخبره شكرآ سي روميو اشوفك ف الاخره بقي..
وبعدها نسيت مارو الحوار واعتبرته كانه لحظة مطر نزلت عليه واتمسحت وبدات ترجع لحياته روتينه وكاني شئ لم يحدث…
واذا كن بحلول العيد ولاني ف ليلة العيد لازم اجهز نفسي واساعد امي ف البيت لانه يوم تجمع العائلات والسهر للصبح فهذه عاداتنا فبعد ان جهزت البيت مع امي ذهبت لاحضار حالي فاذا برقم يرن فنظرت الي رقم اذا هو مالوف عليا ولكني لم اتذكر من..فقررت ارد فاذا بصوت ملئ رومانسيه يقول لي:كل سنه وانتي احسن صدفه ياتري مين؟!
الجزء الثاني
عندما سمعت صوت شعرت وكاني اسمع صوت ممثل عبقري حساس في اداءه و كاني العالم توقف من حوالي علي تلك الجمله و سالت حالي ها انا ف حلم اما حقيقه و لكني تذكرت تلك صوت فهو مالوف عليا من قبل ،تذكرت وقلت لنفسي اذآ فهو سي روميو ولكن لم استطع ان اخبر ذلك شخص بانني تذكرته لاني شكت في ذاكرتي وربما اكون علي خطا فقلت: من
صاحب رقم:سي روميو هههه
فقلت:سي روميو هههه وياتري المره دي رقم امك وضحكت وكلي تريقه عليه هههه
صاحب رقم: ربنا يسامحك بجد حبت اعيد عليكي ليس الا
قلت: وانت ازاى تسمح لنفسك بان تعيد الاتصال بي مره ثانيه ي سي روميو
صاحب رقم: بصراحه علشان انا عجباني قوة شخصيتك الي جانب طول لسانك الذي علي حق وكمان ضحكتك فانتي فعلآ اميره تستحقي ان تكوني اميرة بنات العالم كله
**شعرت وكاني في مشهد روميو وجوليت حقيقي كيف سي روميو يقول كل هذه الكلمات بكل حساسيه وحب للحظه صدقت فعلآ اني انا حبيبته وملكة هذا الكون واميرة قلبه فكل كلامه دخل جواه قلبي فشعرت وكاني ساغرق في بحر كلماته الكثيره والحلوه بزياده قوي ولكني تذكرت مبادئي عن تلك الاولاد فهم كاذبون ويخدعون البنات في شبك الهوي فلذلك قررت ان ارد بعنف:كلامك الحلو هذا تقوله لحبيبتك شكلك نسيت اني دا مش رقم حبيبتك و عامتآ شكرآ لك علي تلك المعايده التي لم اقبله وارجو منك عدم الاتصال بي
سي روميو:ليه بتقولي كدا انا لما قلتلك كل كلام دا كان دليل لاوضح لكي بانك شخصيه منفرده واميره في ذاته لماذا لا تعطيني فرصه لنبقي اصحاب واخوات
مارو:انا اتفاجت من طلبه دا
ودا لاني عمري ماكان عندي ولد صاحب ليا انا كان اخري صاحبتان نور ولولو وانا بصراحه خايفه خالص من ميولي لهذا الشخص ، فعلشانه انس طلبه فقلت انت عرفت ازاى اني انا مسيحيه وايه يضمن بانك من نفس ديني؟
قبل مايرد علي هذه الاسئله كنت اتمني بان يكون مش من ديني لكي لا اصاحبه وابعد عن طريقه
سي روميو: هههه انتي خايفه مني صح يااميره انتي وصدفة حياتي وصديقتي اللي هتبقي اجمل حاجه واخت عندي
**بدا يقول كلام حلو ويخليني اعيش دور فعلشان كدا اتعصبت عليه وقلت:كفايه كلام ورد علي قد سؤال
سي روميو: حاضر يااميره عامتآ انا حسيت من قلبي بانك مسيحيه الي جانب اني تحيه اللي بينا وكلامنا كان مختلف عن طريقة اخواتنا المسلمين فانا وانتي اول مابدانا محدش فينا قال سلام عليكم فهذه عاده عندهم وانا متاكد بانك بتقولي عليا كاذب وانا عارف اني النهارده عيد الميلاد السيد المسيح ولو عاوزني اقولك قصة الميلاد وتناول واي طقس واي صلاه بنعمله معنديش مانع لاني انا مبحبش الكذب
**حقيقي حسيت انه مش كاذب بس انا يستحيل هقبل نبقي اصحاب لاني مفيش حاجه اسمه صحاب بين ولد وبنت وكمان يكون غريب عني فقلت له:اعتبرني اختك
سي روميو:اكيد اختي وصحبتي الاميره
مارو:انا ولا اميره ولا حاجه لو اختك ذي مابتقول راعي ربنا فيا ولا ترجع تعيد الاتصال بي مره ثانيه
سي روميو: من قلبي بجد يمكن ربنا رتب لكلامنا دا فارجو منك تعيدي تفكيرك وتقبلي باننا نكون صحاب فكري كويس وانا عمري ماهذيكي وذي ماربنا اتولد النهارده خلي صداقتنا تتولد لنا انا وانتي النهارده انا مش هسمع اي رد منك دلوقت وهسيبك تفكري وترني انتي بنفسك
مارو: مع سلامه وقفلت الخط
**مش قادره اخبي علي نفسي باني كلامه اصر فيا قوي وخاصة اني صوته كدا مختلف ورومانسي خلني عايشه دور الاميره فعلآ انا صحيح معنديش اصحاب اولاد ودايمآ بشوفهم كاذبين ومخدعين بس الغريبه والكارثه اني انا انجذبت لسي روميو حقيقي حبت طريقته ورد عليا فهو فعلآ مجنون في طريقته واول مره اقبل حد ميبقاش عاوز يعمل اللي انا عاوزه بل عنده شخصيه مستقله قوي انا عندي فضول اعرفه ويكون فعلآ صديقي بس مش هقدر اقول لاهلي ودي مشكله لانهم مش هيفهموني واصحابه نور ولولو هيقعدوا يضحكوا عليا لاني غيرت مبادئي ولو قلت للاب الكاهن اللي عندي هيقعد ينصحني انه دا غلط لاني معرفش شخصيه دي الا من الهاتف انا في حيره بس انا قررت اني هدخل في علاقة صداقه مع سي روميو علي انه مغامره اووووه بس في مشكله اني هو مستني اني ارن وانا مش هرن علشان مبقاش جيت علي كرامتي فياتري هترجعلي ي سي روميو ترن؟!
الجزء الثالث
مر اسبوع وسي روميو محاولش حتي الاتصال فقلت لنفسي لو ربنا مرتب اننا نبقي اصحاب هيرجع وادام محاولش الاتصال يبقي جات من عند ربنا وخلاص انس سي روميو
بعدها قررت ارجع ليومي الطبيعي اللي مليان بروتين فكل يوم بقوم للمدرسه للمذاكره للاكل وخاصة لاني في ثانوي ولازم اطحن نفسي في المذاكره علشان احقق هدفي فطبيعي بقوم للمدرسه ساعه7صبح نور بتعدي عليا وبناخد في طريقنا لولو كل حاجاتنا مع بعض احنا ثلاثي وكل ناس عارفه كدا وكمان المدرسين
نور:مارو شفتي يوسف اخويا عاوز يسافر مع اصحابه للشغل وماما هتموت من زعل وانا مش عارفه اعمل ايه
**نور كانت مدايقه جدا وقاعده تحكي وتعيط وانا هداته شويه ولولو اخدت تليفوني علشان تكلم امه علشان طلبات البيت واحنا راجعين وهي بتكلم امه بتقولي :مارو رقم غريب اخره 17بيرن عليكي ساعته قلبي اتوقف مكانه ومش عارفه اعمل ايه قلتله كملي انتي كلام وفكك منه واحنا راجعين
نور :قلتلي: انا رايحه اتكلم مع الاب الكاهن
ولولو:انا رايحه اجيب طلبات لماما تجاي معايا
انا قلتله انا تعبانه وراسي مصدعه وهرجع مع سلامه طبعآ كل واحده فينا راحت من جهه وانا قلبي فرحان اخيرآ سي روميو رن عليا راحت بسرعه رنت قبل مارجع البيت فهو طلع ذوق وقفل ورن عليا هو
مارو: الو سي روميو
سي روميو: اميرة الكبرياء اخبارك هههه
انا تمام حلوه
سي روميو: خلص بقي ووافقي اننا نبقي صحاب ارجوكي وافقي
انا موافقه رغم اني بكره نسل الاولاد بس بما اننا هنبقي اصحاب وكلامنا في حدود الصداقه فانا موافقه علشان تبقي عارف اني قبلت صداقه كنوع من الفضول
سي روميو: ههههههه بجد الحمدلله الحمدلله
**ايه اللي بيحصلي انا حاسه بانه لاقي كنز اول مره احس بفرحه ذي فرحته ربنا يسترها لاني اول مره هدخل المغامره بدون معرفه حد
سي روميو:ياتري اسمك ايه انا عامتآ هفضل اقولك اميره هههه خلاصةبقي قولي اميره مش لازم اسمي
سي روميو: انتي مش واثقه فيا
هيقعد يديني محاضره عن ثقه وان فعلآ مش بثق في بس ماعلينا انا لازم اقول اسم مستعار عبشان انا يستحيل هخلي منيع ثقه وبدات وقلت: ليديا اسمي ليديا
سي روميو: اسمك حلو قوي وانا واثق فيكي ياصديقتي انك بتقولي الحقيقه
.تعجبت من كلامه لانه بيحاول يوصل رساله وهي اني اقول الحقيقه حسيت من جوايا باني بغلط ولازم اترجع عن اللي بعمله ولازم افوق بقي علشان انا بنت ومتربيه ومينفعش اغلط في حق اهلي ولازم اوقف المغامره دي واقول لماما اني غلطت ووقفت الغلطه دي لكن فجاه جالي تفكير عكس تفكيري دا ولاقيت بقول لنفسي انا كبيره وواعيه وناضحه ومسئوله عن نفسي وعن حياتي واني اقدر احدد لنفس صح من غلط وانا ليه خايفه منه وهو حد لطيف وانا معنديش صاحب ولد وخلاص بقي هوقف تفكير وهبطل خوف وهكمل المغامره
**اصعب حاجه هو اني الانسان يدخل في دوامة عقل والقلب ويفقد توزان وعدم رؤيه فاصعب مرحله هي مرحلة تشويش وصراع بين قلب والعقل فياريت نفكر وناخد قرار بهدوء لئلا نصب!!
طبعآ عندي فضول قوي اعرف عنه كل حاجه فبدات باول حاجه وهي يوم مارنت عليا سي روميو كانت صدفه فعلآ؟ ودا رقم حبيبتك ياسي ههههه
سي روميو:صدقني اه وكانت احلي صدفه لاني اتعرفت عليكي ياايها الاميره وعندي استعداد اقولك علي كل حاجه بس انتي عندك فرصه ووقت للاستماع
اه عندي وقت علشان فضولي ههههه
سي روميو:ليديا قصه حبيبتي بدات اني كنت بحب بنت اسمهةلارا وكانت خطيبتي وانا حبته من قلبي بجد بس في يوم كان فرح احد الاقرباء عندي وهي كانت معزومه معايا لاقيته بتكلم اهلي بطريقه مش كويسه وكله كبرياء فمن طبيعي تاخكني نخوه والرجوله واتعصب عليه علشان احترام اهلي من احترامي فهي بدل ماتعتذر من اهلي فراحت بكل قلة ذوق قدام الكل وقالت اني انا غلطان ولازم اعتذر فطبعآ انا رفضت فراحت سبتني ومشيت راحت نادت عليه وقلتله لو معتذرتش علي طريقته دي كل بينا هينتهي وخاصة كان كلامنا قدام اهلي واهله وفعلآ كل حاجه بينا انتهت والاهل حاولوا معانا ولكن احنا موافقنش قدام اصرارنا انا وهي وخلصت حكايتي معاه
طب ليه رنت عليه
سي روميو:علشان حنت ليه علشان انا حبته ياليديا لما تحبي هتعرفي وقبل ما سي روميو يكمل لاقيت ايد عليا ولما بصت جمبي لاقيت كيمو فبصت ليه وانا مصدومه؟!
……الجزء الرابع….
طبعآ من كتر صدمه مكانش قدامي فرصه الا اني انهي المكالمه بعد مابصيت حوالي خمس دقايق واشنا في واش بعض قفلت هاتف بجملة مع سلامه يا لولو…
طبعآ كيمو دا اخويا اصغر فرد في العيله فهو في ثالثه اعدادى بس اكثر فرد ذكي وعقله اكبر من سنه يعني يفهم كل حاجه بمنتهي دقه ..
انا طبعآ هموت من الخوف ومرعبه جدآ فا دي بالنسبالي كارثه ربنا يستر
كيمو:مالك يا بنتي مصدومه كدا ليه؟
ماسيدتك خضتني وفي حد عاقل يحط ايديه علي اخته وهي ماشيه في شارع ومش واخده باله
كيمو:هههه معلش بقي انا اسف بس مقولتيش كنتي بتكلمي لولو في ايه وكمان صرحني
انا طبعآ فرحت بكلامه دا لانه بياكدلي انه مسمعش حاجه الحمدلله فقلته:كلام بنات مالكش في
ورحعنا البيت ماما بتجهز الغداء وانا طلعت اوضتي اغير وقبل مااغير اتاكدت اني اخويا غير هو تاني ونزل لانه في الاوضه اللي جمبي وبعد مااتاكدت رنت علي سي روميو ذي عادته رنه هو فتحت وقلتله:معلش اخويا كان معايا ومكانش ينفع اكلمك نكمل بالليل بقي مع سلامه…
عدي اليوم اكلت وذاكرت وبعد ماخلصت كانت علي ساعه11بالليل فراحت رنت علي سي روميو علشان يكمل كلامه فرن عليا هو وقالي:اخبارك
تمام يا سي روميو
سي روميو:ههههههه
كمل بقي باقي كلامك
سي روميو:فا يا صاحبتي انا ذي ماقلتلك ليه لانه حبته من قلبي ياليديا لما تحبي هتعرفي يعني ايه ولد يحب من قلبه..
الحب دا مش زر بندوس عليه وقت مابنحب دا مشاعر جوانا بتخليني نعيش في عالم تاني
الحب افضل حاجه في دنيا لازم الكل يحب علشان كدا رنت عليكي كنت فاكرك لارا
اوه يا سي روميو اسفه طبعآ صدمتك لانك مسمعتش صوته هي
سي روميو: بس انتي صوتك احلي يا ايها الاميره ليديا حقيقي شكرآ اني ربنا جمعني بيكي
طيب لو هي اللي ردت كنت هتعمل ايه؟
سي روميو: ههههه بحبك بحبك
طبعآ الكلمه اللي طلعت منه حسيته وكانه ليا بصوته الحلو وكلامه الحلو بس قلت في بالي يابخته بيه
سي روميو: ههههه راحتي فين ايها الاميره
معاك كمل
سي روميو:كنت هطمني عليه ونعيد حسابتنا مع بعض بس ربنا كان ليه ترتيبه اننا نتقابل علشان اتعرف عليكي
شكرآ يا سي روميو انا حاسه فعلآ انه كويس قوي واخ مثالي طبعآ دا احساس ومش هقوله عليه
سي روميو: العفو ايها الاميره تحت امرك هههه
بجد ربنا يعوضك ويرجعلك حبيبتك انا هصليلك يا صاحبي
سي روميو: يلا بقي نامي علشان مدرستك بكرا
بس انت عرفت ازاى؟
سي روميو:حسيت من صوتك الرقيق بس صحيح انتي سنه كام ؟
كنت حسيت وانت كنت عرفت سنه كام هههه
سي روميو: مش بكذب علي فكره وبراحتك
حسيت انه زعل من طريقتي فضحكت وقلتله ياعم سنه تانيه ثانوي علمي رياضه وهكون مهندسه
سي روميو: هههه باذن لله هتبقي احسن مهندسه وخليكي تبني بيتي
هههه حسيت بشعور فرحه اول مره اقابل حد بالخفه دي انا مبسوطه من المغامره دي
سي روميو: الاميره ليديا حابب اعرف عنك كل حاجه ينفع يااميره؟
هههه مانت عرفت كل حاجه
سي روميو: يا بارده
هههه دي حقيقه ياافندم
سي روميو: براحتك
حسيت باحرج فالاقيت نفسي بميل ليه واقوله حابب تعرف ايه تاني
سي روميو: كل حاجه بجد مش احنا اخوات
انا عندي 17سنه واسمي ليديا علمي رياضه مهندسه في المستقبل عندي بابا وماما واخ وعندي صاحبتان نور ولولو ودي كل حياتي الغريبه اني قلت كل حاجه بصراحه ومكذبتش الا فاسمي يمكن علشان واثقت في بس مش قوى يعني
سي روميو: ربنا يخليكم لبعض يا اميره مش ناويه تساليني علي اسمي وتعرفي عني كل حاجه
حابب تقول قول
سي روميو: هههه دا تقل بقي منك او مكسوفه
ههههه ولا دا ولا دا
سي روميو :هتواضع واقولك انا اسمي اركي مخلص اداب شغال امين شرطه في الغردقه تبع فندق سياحي واعزب وشكلي هحب قريب وعندي 22سنه
انا كنت في حالة ذهول لانه اكبر مني وكمان كل كلامه حلو ومرتب مش عارفه كنت فرحانه ليه بكلامه مش عارفه؟!
….الجزء الخامس…
اصعب حاجه هي اني الانسان يبقي عاوز يكمل في حاجه وجواها مخاطر قد تصيبه ودا فعلآ اللي حصلي فانا فرحانه جدآ من كلامه وكاني روحي تعلقت بروحه مش عارفه اطلق وصف علي حالتي دي فكل اللي قلته اني في حاجه سوف تصيبني ولكني لن استسلم مهما كانت العواقب فانا لدي فضول اني اكمل المغامره ولن استسلم
**مش كل حاجه تمر في حياتنا نتمسك بيه رغم مخاطرها فهذا ما الا غباء وضعف وتعلق باشياء ليس لنا اننا نطلب ان نكون نسخه اخري من انفسنا وقد نصير اشخاص منفصلين من نفسنا وقد تاتي اللحظه التي نقول لذاتنا من انتي؟!
*مارو يا مارو انتي غلط وطريقك غلط فوقي
لا انا مش غلط انا كبيره ومتاكده اني بعمل صح
*مارو انتي حتي بتكدبي علي اهلك وبتخبي موضوع خطير عليهم
اهلي عمرهم مابيفهموني وانا محتاجه شخصيه ذي اركي مفهوم انا محتاجه حد يقدر شخصيتي مش حد ناسيني ودايمآ شايف اخطائي انا محتاجه اكون اميره ذي ماقال اركي انا محتاجه اعيش مغامرتي بدون خوف ايه يعني اللي هيحصل
* هتدمري هضيعي اسمعي كلامي
اخرسي انا مش هسمع كلامك انتي غلطانه وشريره ومش بتحبيني امشي من هنا امشي
*انا همشي من قدامك طب صوت قلبك وضميرك اللي جواكي اللي بيقولك انك غلط هتقدري تمشي
امش امشي اه اه
**الاحساس بالنقص والاحتياج اكتر حاجتان تصبب الانسان الي فعل الاشياء التي تجعله مرتاح حتي ولو كانت راحه مؤقته فالانسان الذي يشعر بالنقص والاحتياج لايعرف ان يدير زمام حياته بل فقط يريد الحب والاهتمام
عرفوا ولادكم بانكم بتحبهم مش بتزعلوا منهم مها بيعملوا قربوا ولادكم منكم حسسهم بالحب والاهتمام والحنان واصلوا عصرهم علشان تعرفوا تضهم لصدرك وانتو اقبلوا اهلكم واعرفوا اني محدش هيديكم الحب الفائض غيرهم افهموا الحب وعيشوا…
طبعآ مش قادره اصدق اهتمام وحب اركي ليا فعلآ خلني فهمت قيمة الاخ الاكبر فعلآ وجود اركي عندي احسن صدفه في حياتي اركي هو اضافه مستقبليه ليا اريده ان تدوم ..
طبعآ كل يوم ساعه9بالليل قبل ماكمل مذاكرتي لازم اسمع صوت اركي وهو بيطمن عليا ويديني طاقه علشان اوصل مذاكرتي ،روحي اصبحت متعلقه بصوته واهتمامه وكل تصرف او كلمه يقوله طبعآ استمرنا علي الحال دا يوميآ واصبح اركي عاده من عاداتي اليوميه فان عدم وجوده لا يكون لليوم طعم ولا لذه
خلاص بقي شهر دا شهر امتحاناتي فلزم اركز بقي علشان هدفي وبرغم من وجود اركي فان هدفي ارقي واسمي من اي حاجه واي حد
الغريبه اني اول ماقمت الصبح لاقيت نفسي متوتره وتعبانه ومش طايقه حد في اول حاجه جات في بالي سي روميو فان كلامه دواء ليا وبيديني طاقه قبل مايجاي اركي علي حياتي كنت زمان امسك مرايتي وعيط قدامه علشان مكنتش لاقيه حد يطبطب عليا اه كانت ايام صعبه عليا وكنت لواحدي وانا بعيط لاقيت نفسي برن علي اركي وذي عادته هو بيقفل ويرن عليا كنت كل مره افتح واقوله بضحكه سي روميو لكن المره دي سمع دموعي وشهيقي واحتياجي ليه مكنتش فاكره اركي حنين وقلبه كدا مكنتش غلطانه لما قبلت المغامره دي اركي فعلآ حد حلو ولطيف سمعت اركي بيقولي:ليديا ليديا وعامل نفسه بيعيط
فراحت ضحكت قوي ههههه انت اهبل يااركي بتعيط ليه زيي بدل ماتهديني
سي روميو: اه اهبل علشان بيعيط مع اختي
وكان عامل بيعيط وكاني شايفه طفل صغير ذي عادته صوته كله دف ورومانسيه وحنيه وكاني ممثل بيتكلم بقيت حاسه انه فعلآ حد جوهره حاولت ابطل تفكير في كلامه وصوته ورجعت ضحكت مش قادره امسك نفسي كفايه بقي ياسي روميو عياط انت قوي ومش لازم تعيط
سي روميو:اهو يا ايها الاميره انتي قلتي اني قوي ومش لازم اعيط ما انتي كمان قويه وبتعيطي ينفع تعيطي وانتي قويه كدا؟
عندك حق ياسي روميو ههههه اديني اهو مش بعيط
سي روميو:مالك بقي؟
انا خايفه ياتري من ايه؟!
……الجزء السادس…
سي روميو:ليديا يا ليديا خايفه من ايه؟
خايفه من الامتحانات بتاعتي اه اه وعيطت
سي روميو: هههه يعني انتي بتعيطي علشان امتحاناتك
اه هي الحاجه دي خلتك مبسوط
سي روميو: دا انا هموت من ضحك عليكي
دا ايه البرود اللي انت في انا الغلطانه اني قلتلك انا دايمآ بعاني مع نفسي من غير ما اشكي
سي روميو:هههه مش قصدي حاجه ياايها الاميره هههه
اركي كفايه بقي ضحك الله
سي روميو:خلاص اهو هبطل بس انا كنت عاوز اخليكي تتعصبي ومكنتش اعرف انك هتطلعي حلوه كدا
*فجاه قدر يخليني اضحك بقوه مكنتش اعرف ايه الحاجه اللي في بتخليني اغير مودي لوجود جمبي مش عارفه هو ليه فجاه بقي هو كل حياتي معقول انا ادمنت كدا ونسيت اني هو مش اخويا معقول انا عملت كدا ..وليه مش معقول دي فرصتك وتعويض ربنا ليكي بان يكون في حياتك حد حلو زيه ، طبعآ بعد ماضحكت هههه كملت كلامي بكل برود انا حلوه في كل احوالي وشكرآ علي كل كلامك ههههههه
سي روميو:العفو ايها الاميره المغروره هههه بس هكلمك جد شويه وهبطل ضحك، انتي لازم متخافيش لانك قويه خالص انتي بنت شاطره وربنا بيحبك قوي ولازم تقومي من كل ضيقه وخنقه انتي فيه ولازم تفتكري هدفك ياباشا مهندسه واللي عنده هدف كبير زيك مينفعش يستسلم بسهوله ومدام انتي عامله اللي عليكي يبقي مفيش امتحانات هتخوفك لانك شاطره وكمان مذاكره كويس وكمان انا عندي طلب
*
انا كنت مذهوله لكل كلامه فعلآ راجعلي ثقتي بنفسي قوي هو ازاى حلو كدا انا فعلآ ازاى استسلمت للخوف هو عنده حق ،طبعآ قلتله شكرا علي كل كلامك وتشجيعك ليا يا اركي روميو هههههه وقولي عاوز ايه وانا هعمله
سي روميو:اوعدني الاول
لا مش هوعدك غير لما اعرف
سي روميو: انا قلتلك اوعدني ولا مش واثقه فيا وعاوزه تتخانقي معايا
قلتلك مش هوعدك بامانه غير لما اعرف
سي روميو: ليديا بتحلفي عليا عامتآ انا مش زعلان وهقولك علي طلبي ،طلبي انك تطلعي الاولي علي مدرسه علشان تفرحي عيلتك واخوكي اللي هو انا غير كدا مش هكلمك وكمان الفتره جايه انا عارفك مش هتقدري تكلميني ذي كل مره ساعه9بالليل علشان هتكوني بتذاكري وتجتهدي وانا مش هضغط عليكي ولما تخلصي الامتحانات خالص نبقي نرجع نتكلم
*
معقول في حد حلو كدا معقول انا مش مصدقه نفسي انا مش مستوعبه اني في حد بيبكي علي مستقبلي اكتر مني مش مصدقه في اخ بيحبني كدا انا مذهوله وفرحانه في نفسي الوقت معقول معقول كله الاهتمام دا وكمان طلب مني اوعده واهم حاجه انا كنت محرجه اقوله هي اني ايام الامتحانات بقفل الهاتف وبتاخده ماما مني علشان اقدر اذاكر كويس وبتركيز هو طلع حد فاهم وعاقل كدا حقيقي اجمل مغامره في حياتي واجمل اخ عندي طبعآ ردت عليه وقلتله اكيد بوعدك اني هبذل مجهودي علشان اطلع الاولي وشكرآ لانك بتقويني يا اجمل اخ وكمان انا كنت محرجه اقولك اني هاقفل الهاتف لحد الامتحانات بتاعتي يلا بقي مع سلامه
سي روميو: قبل ماتقفلي قوليلي هتبدا في اول ماده امتي وهتخلصي امتي
بعد يومين اول ماده ليا يااركي وعلي اخر شهر هخلص امتحاناتي
سي روميو:ربنا معاكي ولو احتاجتي اي حاجه كلميني في اي وقت
حاضر يلا بقي مع سلامه
سي روميو:ليديا
نعم
سي روميو:هتوحشيني جدآ علي فكره ياايها الاميره المغروره
وانت كمان
سي روميو:وانا كمان ايه؟
اظن بتكلم عربي
سي روميو:ياسلام
يا سلامين ياسي روميو ههههه
سي روميو:خلصي بقي وقولي لاخوكي نفس رد
لا مش هقول ياسي روميو مع سلامه
سي روميو:مع سلامه اميرتي المغروره
*
بعد ماقفلت مكنتش مصدق اني هقعد شهر مكلمش اميرتي المغروره هي فعلآ طفله برئيه وبتسمع كلامي علي قد غرورها هي فعلآ اميرة وست البنات علشان كدا ربنا خلي المرأه جزء لايتجزأ من رجل هي المكمله والسند ليه اعرف طول ماانت في حياتك امرأه اعرف تمامآ انك ملكت الكون لانه نور وقوه وسند وفرحه لك تستطيع ان تغير وتجلب لك السعاده بضحكته وحنية قلبه تستطيع اني تصل للقمه طول ماهي معاك هي خلقت لتكون انت حمايته وهي ضلعه منك هي الجوهره الثمينه ليك اللي بتفضل تدور عليه من ساعة ماتوع علي دنيا اللي حياتك شبه نقص بدونه به بتكمل حياتك ونعيمه.
هو انا ليه قلتي اميرتي بصفة الخصوصيه انا عارف اني دا كله بالنسباله ليديا عادي بس ياتري بالنسبالي ايه وليه بتكلم وبفكر فيه كدا؟
….الجزء السابع….
معقول انا بحب اميرتي ليديا معقول انا بحس بكياني اول ماببقي معه بحس بصوته وبرئته وطفولته وعناده واستفزازه ليا اه انا بحس بيه وبتخيل كل تفصيله بحس بقلبه وحنانه وعفويته واصرارها اني هتبقي ناجحه بحب ضحكته وكلامه وكمان شخصيته بكل مافيه اه انا بحبه لما تتعصب عليا بحس نفسي وكاني طفل صغير معها هي اعطيت لحياتي معني وقدرت ترسم جوايا فرحه انا مش عارف ازاى دا حصل مش عارفه ابطل تفكير فيها والاصعب اني مش هكلمه الفتره دي وانا مش متاكد دا حب اخوه ولا حب خاص حب اميرتي كانه مراتي وحبيبتي وملكة بيتي حب ايه اللي انا بحبه ليديا يا اركي انا بقترح الفتره دي هتبقي فترة اختبار علشان اعرف نوع الحب اللي بحبه ليديا…
*الحب نور جواه كل واحد فينا محدش يقدر يعيش من غيره والحياه مش بتمشي حلوه وسعيده الا بوجود الحب الحب بيخليك تضحك لمجرد نظره مش بس كلمه الحب احساس قوى وطاهر ونقي بيخلي الحياه مليانه بالالوان الحب من اثاث الحياه لازم في يومنا يبقي في حب والا مش هنبقي طايقين يومنا حقيقي يابخت كل واحد بيخلي الحب مصدرها..
طبعآ الامتحانات جات الي حد ما مش طعبه وحليت ومشي الحال بقالي حوالي شهر مكلمتش اركي حقيقي ليه حق لما قالي هتوحشيني لانه فعلآ هو كمان وحشاني اوى بس يلا بقي خلاص قربت اخلص بكرا اخر ماده عندي وبعدها هكلمه ياتري هو عامل ايه اروح انا بقي اكمل مذاكرتي علشان احقق هدفي وبكره اكيد هطمن عليه…
الباب بيخبط وانا مكنتش واخد بالي علشان صرحت في ليديا ومن كتر تفكير فيها نسيت اني في شغل طبعآ ماخدتش بالي الا قلم جاه علي كتفي وصوت بيقولي:اممم الباشا بتاعنا بيفكر في ايه ياتري ههههه
اركي:مش بفكر في حاجه يا احمد احمد طبعآ دا صاحبي المقرب مني في شغل حد يعرف ربنا كويس هو صحيح مرتبط وعن حب كمان واحنا كاولاد لازم نحكي ادق ادق اسرارنا لبعض بمعني اصح بنفضح بعض قدام بعض قليل لما تلاقي ولد بيحب ومش حاكي لصاحبه دا احنا خروجاتنا مع اللي بنحبه بنعرف اصحابنا عليه احنا ناس منعرفش خصوصيه بس يمكن لو اللي بنحبهم عرفوا الموضوع يسبونا الحمدلله بس انا عن نفسي هختلف عنهم ويستحيل اقول اي خصوصيه تخص علاقتي با اميرتي انا لازم احافظ عليها لاني سمعته من سمعتي المهم بقي نرجع لاحمد وهو اكتر واحد فاهم حالتي من غير ماقول ههه ربنا يستر هيقعد يستخف دمه عليا ويضحك عليا علشان انا بحب.
احمد:ههههه ياكادب دا انت شكلك بتحب من ورايا
هههههه حب ايه يا عم
احمد:محدش بيفكر كل تفكير دا ويصرح الا وهو بيحب
ماتكلمني عن الحب وازاى اتاكد اني بحب هههه بما انك بتحب ياصاحبي
احمد:كلمة بحبك يمكن دا اخر كلمه بنعبر بيه عن حبنا لاني الحب قبل مايكون كلام فهو تصرفات تصرفات بتصدر منك بتحسس اللي قدامك انك مهتم بيها مهتم بادق تفاصيله فارقه معاك يعني بمعني اصح بالحب تقدر تشوفه بنظره غير كل ناس ذي مابيقول نظره خاصه بمعني اني كل ناس شايفينه بنظره عادي وانت الوحيد اللي شايفه بنظره مختلفه الحب اني هي تكون اولي تفكيرك الحب لما تقدرها وتحترمه وتسعدها واتكبرها ودي تحط عليه مليون خط لاني البنت مش هتحبك طول مااانت مش هتعطيه اضافه لحياته لازم تدخل حياته وانت واثق انك هتكبرها وتكبر تفكيرها مش هتخلي حياته عاديه وكاني مفيش حاجه دخلت حياته بمعني انك هتدي نكه جديده لحياتكم وهتكمل امكانيات بعض وهتعلي بوجودكم سوا حب اساس الحضن دافئ في اسوء ايامه انك تكون ليه الاب قبل حبيبي يعني تكون انت الملجا بتاعه في عز اوجاعه واتعابه حتي لو من حاجات تافهه يعني تفضل صبور مع البنات بالذات ههههههههه علشان هتتشل ياصاحبي ههههه انت ممكن تهتم بلون المانيكر بتاعه علشان تبقي مختلف ومهتم الحب حاجه راقيه قوي عارف الاهم من دا كله انك تعمل المستحيل علشان متزعلش وتزعل علي زعله حتي لو هي الغلطانه فيك انك تلاقي نفسك بتزعل علي زعله ويومك مش بيبقي حلو من غيرها بتحب تشوفه وتراقبه وتراقب تصرفات بتحب تهتم بالتفاصيل ومهتم بيه هي شخصيآ بتحب نظرته ليك كلامه ضحكته حكاويه عينك لما تجاي في عينه رعشة قلبك وانت بتكلمه لغبطتك وتوترك وانت بتكلمه كلامك اللي بتحضر الكتير ليها واول ماتكلمه تنس دا كله بيدل انك بتحبه ويمكن كمان بتعشقه ودا مرحله جنون…
شكرآ يا اركي انت ساعدتنا الاقي اجابه علي تساؤلاتي
احمد:شكر ايه يا ابني يلا بقي عاوزين نفرح بيك قريب ههههه اسيبك ورايا شغل في المكتب والحديث خدني معاك مع سلامه
مع سلامه.
ايوه انا بحبك ياليديا اخيرآ اتاكدت من كل جوايا انا فعلآ ادمنتك وروحي متعلقه بوجودك خلاص هانت بكره هعترفلك بحبي ياتري ايه ردت فعل اميرته؟
….الجزء الثامن…
واخيرآ بقي خلصت امتحاناتي والنهارده كان اخر يوم في امتحاناتي طبعآ مش هقدر اكلم اركي دلوقت لاني هكون مع اصحابي لاننا متعودين انا ونور ولولو نخرج اخر يوم في الامتحانات من كتر الفرحه قلت ابعت رساله لاركي اقوله فيه:اني النهارده اخر يوم في امتحاناتي وبالليل هكلمك علي ميعادنا وبعته ومشي الحال.
بفتح تليفون لاقيت رساله مكنتش حابب افتحه وخاصة اني بقالي حوالي شهر متكلمتش مع اميرتي المغروره وحشاني جداااا بفتح رساله لاقيته من اميرتي اخيرآ هكلمه النهارده كنت هموت من كتر الفرحه طبعآ نسيت اني هي قلتلي هكلمك بالليل راحت رنت عليه بس سمعت صوت مش صوته بتقولي:مين معايا
اركي:مش دا رقم ليديا
لاقيت نور بتقول ليديا وبتعلي صوته راحت بدون تفكير اخدت منه تليفوني وقفلته وراحت اتعصبت علي نور وقلتله تاني مره مترديش علي ارقام غريبه طبعآ نور زعلت راحت اعتذرت ليها ودنيا تمام مابينا والحمدللله لاحقت نور علي اخر لحظه والا مكنتش عارفه ايه اللي هيحصل لو عرف اركي اني مش اسمي ليديا الحمدلله رجعنا يومنا لعبنا واخرجنا وبعدها رجعت البيت وطبعآ وليا حره كامله في نوم خاصة بعد ماخلصت امتحانات ثانوي راحت فعلآ قلت لماما هنام براحتي بقي في الاوضه ومحدش يصحيني تمام يا ماما
ماما:تمام يا روحي
طبعآ راحت صليت وشكرت ربنا اني الامتحانات عدت علي خير وبعدها رنت علي اركي
طبعآ هو رن عليا ذي عادته طبعآ كنت متوقعه انه متعصب من حركه اللي عملته وزعلان بس بصراحه اتفاجات وهو بيقولي:وحشاني قوي ياايها الاميره المغروره اللي قفلت في واشي وبيضحك هههههه
معرفش هرد بايه وانا جوايا نفس الاحساس اللي بيخليني طايره من الفرحه وحسه بدفء كلامه وكاني مع ساحر قدر بسهوله يحولني بحبه وبهجته ورخمته عليا هههههه لدرجة اني نسيت اني تعبانه ومرهقه ولازم انام فقلت:وانت كمان كتير خالص
اركي:هههههه كتير خالص كمان
اومال انت فاكر ايه يا سي روميو وبجد حقيقي انا اسفه اني قفلت تليفون بس بجد علشان صاحبتي هي اللي كانت بترد
اركي:ليديا اميرتي دا كان حقك انك تغيري عليا من صحبتك هههههه
اغير علي مين هههههه انت بتهزار اكيد
اركي:ليديا انا مقدر خوفك وقلقك وثقي اني انا مش هرضا احطك في موقف بسببي وانا اسف اني قلت اسمك واحرجتك ..
ايه دا هو ازاى انسان هو ازاى بجد انسان زيينا دا مختلف فعلآ انا كنت غلطانه اني مكانش عندي صحاب واخوات زيه وكمان كان مبادئ غلط لما حاطت عدوه معاهم انا حقيقي لازم اخد الموضوع عادي ومش لازم اني انا عندي صحاب اولاد ابقي مش كويسه وحياتي كله غلط هم فعلآ كانوا هيفرقوا في حياتي بس في نفس الوقت مكنتش هيديهم الحيز بتاع اركي يعني كانوا هيبقي زمايل مش اكتر لاني انا عارفه مفيش اخوه بين بنت وولد بس انا ازاى تفكير بيقولي مفيش اخوه بين بنت وولد وانا خلت اركي اخويا وغالي علي قلبي انا مش هفكر تاني علشان تشويش اقكاري اللي بتجايلي دي…
*حياة الحرمان هي اصعب حياه ممكن الواحد يعيشه. الانسان فيه عباره عن جسد بلا روح عباره عن كائن منعزل عن اثاث الحياه دا مش بيبقي اسمه اخلاق دا بيبقي احتياج نقص والانسان دا بيفضل طول عمره يدور علي سعاده وهي في ايديه ومش عارفه يوصله الانسان دا حياته كله عباره عن ابيض واسود حرام وحلال علشان كدا هتلاقي اول واحد يقع في اي كلمه حلوه واكتر واحد حقيقي هيعشق من قلبه لما يدق باب قلبه علشان كدا خوفنا من اننا نختلط خوفنا من كلام ناس خوفنا من اننا يبقي عندي صحاب من كل جنس عند نا علاقات مع كل جنس عندنا حب دا مش غلط ولا كسر للعادات وتقاليد بل دا ملذات الحياه واساسه دا جذر الحياه اللي بيخليك شخص اجتماعي دا الحياه طبيعيه ياريت نفكر بما يليق بيناونفعله بدون .
اركي انت ازاى كدا ازاى جميل ولطيف بشكل دا انت بتخاف علي زعلي ودايمآ بتخليني احس بالبهجه والمرح معاك حقيقي
اركي:عارفه انا ليه كدا
ليه يااركي
اركي:علشانك بسببك بقيت كدا بنظرتك ورؤيتك الحلوه ليا بقيت كدا انا حقيقي اتغيرت وبقيت كدا بسببك انا مستعد اعمل واغير واجدد نفسي كله دا علشان يليق بيكي علشان اكملك واكمل وجودي معاكي
سي سي سي روميو ايه كلام جامد دا انا ولا حاجه علشان تعمل علشاني كدا انا حسيت انك بتحبني وبتتغازل حبيبتك هههههه
اركي:ما دي حقيقيه اللي بتقوليه يا ليديا
سي سي سي سي روميو حقيقة ايه
اركي:بحبك حقيقي بحبك اه بحبك اميرتي بحبك ليديا بحبك اه انا عاشقكك يارتري ايه ردها؟!
…الجزء التاسع…
اول مره اتحط في الموقف دا اول مره ابقي عاجزه عن تصرف قدم شجاعته وجراته اني يقولي كدا بس انا حبي لاركي ذي اخ هو غير حياتي واعطه بهجه وبحب حبه واهتمامه بس علي انه اخويا هو ازاى يفكر في كدا لا لا لا انا مش بحبه ولازم يفهم انه اخويا وبس استني يامارو اخوكي ايه دا انتي بدوبي وبتحسي بكل كلمه هو بيقوله عاوزه تقنعيني اني دا حب اخوات انتي نفسك عارفه اني مفيش حاجه اسمه حب اخوات غير اخوكي اللي من لحمك ودمك لانه مهما كان في صحاب مش هيكونوا في قيمة اخوكي
انتي بتهزري اكيد وجايه تشويش ليا علشان اغير رائي انا مش هسمعك وهسد وداني..
اركي اركي
اركي:نعم ياارقي واجمل صدفه في حياتي
اركي لوسمحت وقف كلامك دا ولازم تفهمني كويس اني حبي ليك كاخ اخ انت اخويا الغاليه اللي متعلقه بيه وروحي فيه لازم تفهم كدا
اركي:بس انا بجد بحبك مش هينفع اكمل معاكي كاخت وانا جوايا شايفك حبيبتي انا اسف وبجد من كان ليا شرف اني عرفتك
افهم ايه من كلامك
اركي:اني انا بحبك قوي ياليديا ولو انتي قبلتي هجاي اتقدملك غير كدا مش هقدر اكمل معاكي اخوه لاني بحبك احلفلك بايه اني بحبك وشاريكي بجد..
طبعآ صوته دافئ الحنين رومانسي جداا كان ليه تاثير واحساس بكل كلمه بيقوله كنت حاسه بكلامه بحزنه وهو بيقولي بحبك اه اول كلمه اسمعه وهتكون سبب في خسارتي اركي بس للاسف انا متعلقه بااركي ومش عارفه اتصرف ازاى ومش عاؤفه اطلع جملة كل اللي بينا انتهي يبقي انتي بتحبي يامارو اخرسي بقي انا يستحيل اوافق علي اللي بتقولي وفعلا مردش اسمع لصوت اللي جوايا وقررت ارد
اركي انت اللي اخترت وانت اللي قررت اني كل اللي بينا انتهي طبعآ قفل تليفون من غير مايقولي ولا كلمه….
طبعآ بعد ماقفل ملقتش نفسي غير وانا بعيط لحد مانامت..
*التعود هو اصعب من الحب نفسه بيكون ذي المرض لصاحبه بيخلي الانسان يعيش في صورة الادمان بيبقي مدمن اللي بيحبه وكاني كلامه وحبه ليك هو جرعة ادمانك التعود في علاقات بيبقي مهدر للعلاقه والنفس وجسد ودا بيبقي حب مريض بيخلي الانسان عايش بس علي وجود اللي بيحبه معه…
قمت الصبح مخنوقه قوي وحاسه مش طايقه حد يكلمني ولا طايقه نفسي اصلآ ودا كله لاني فقدت اهم شخص في حياتي والغريبه اني كنت هاديه هاديه قوي وانا مع عيلتي علي فطار ودا طبعآ مكنش من عاداتي لاني دايمآ بقعد اقولهم نكات بايخه هههه واخويا يرد عليا دايمآ:اوف علي دمك ههههه طبعآ كلهم حواليا مستغربين من الهدوء دا بس لاقيت ماما بتقولي:بنتي غاليه مالك؟
مفيش يا ماما شوية صداع بس
ماما:الف سلامه عليكي يامارو انا رايحه اجبلك برشام صداع
اخدت البرشام من ماما وقلته اريح انام شويه
وقبل ماطلع لاقيت نور بتقولي يلا هنروح الكنيسه وفعلآ اتحايلت عليا لحد ماروحت الكنيسه وعدينا كمان اخدنا لولو معانا اول مادخلنا الكنيسه صلنا كلنا وبعدها انا قلت لربنا اكيد هتبعتلي رساله عن طريق عظة ابونا اللي هناخدها وفعلآ ابونا اتكلم معانا عن قصة الفداء وعن الحب الحقيقي اللي جواها ساعاته اول ماسمعت كلمة حب جاه في بالي اركي ياتري ليه انا اتعودت علي وجوده كدا خاسه اليوم ناقص بدونه حاسه نفسي مش مبسوطه بدونه انا كدا اكيد بحبه لاني مفيش حد بيتعود علي حد بشكل دا ومبيقاش بيحبه انا ادام ماانا بحبه يبقي لازم اعترفله بكدا لما ارجع البيت واكيد دا القرار صح علشان ارجع طبيعيه ذي ماكنت.طب انتي عارفه يعني ايه حب يامارو
اه طبعآ عارفه الحب يعني حد مايفارقش تفكيرك وقلبك يعني احس بكل كلمه بيقوله وتدخلي قلبي يعني وجوده بمثابة حياه ليا وانا عرفت ليه الاحساس الغريب اللي كان بيخليني طايره من الفرحه لما اسمع كلامه وصوته دا كان احساس الحب بس انا مكنتش راضيه افكر صح وحشاني جداااا وانا للاسف جرحته جداااا انا مش عارفه هعمل ايه وهل هو هيسامحني ولا لا انا حقيقي متعوده عليه ووجوده اصبح جزء لا يتجزأ مني ياتري هعمل ايه وهقوله ايه وانا اصلآ كدبت عليه وقلتله انا اسمي ليديا انا خلاص قررت ادخل مغامرة الحب ذي ماكانت مغامرة الاخوه حلوه اكيد مغامرة الحب هتكون احلي وياتري ايه اللي هيحصل لما اقرب من سي روميو…
طبعآ رايح مكتبي وانا مش طايق حد لاني حقيقي حبت ليديا وخلته اميرتي قلبي بس هي رفضت حبي مش عاؤفه استغني عنه مش عارفه دا انا كنت داخل اتسلي بيه والعب بمشاعره ذي اي ولد في سني بس انا صحيح رنت علي رقم حبيبتي سابقه بس الحمدلله اني اتكلمت مع ليديا انا صحيح كنت مقرر العب بيه بعد مالاقيته بنت وردت وقبلت كمان تكلم ولد متعرفوش وكانت هبله اوى لما قلتلي اخوها بس انا كنت فاكرها زيه ذي كل بنات اللي بيمشيوا غلط بس براءة قلبه وشخصيته ولسانه اللي عاوز يتشال من طوله خلتني اتغيرت لاني حبيته قوي بس اظهر اني اتسرعت وربنا اراد اني اتعاقب بحرماني منه علشان تاني مره اراعي ربنا في كل بنات فالاقيت نفسي قاعد هادي هادي واحمد وزمايلي الباقين مستغربين بس الحمدلله محدش سالني مالك اليوم عدي علي خير ساعه كانت الثامنه ونص غمضت عيني
….الجزء العاشر…
غمضت عيني واتخيلت صوت ليديا وهي بتقولي وحشاني كانت اول مره تقوله وكان امال يرن فيا صوته وراقته لحد مافتحت علي صوت رسالة تليفون فتحته لاقيت مكتوب فيه:والله بحبك ياسي روميو سامحني.
احساسي كان طاير من الفرحه اخيرآ اميرتي المغروره وقعت في حبي اخيرآ طبعآ بدون تفكير رنت عليه وبرخم عليه علشان اشوف كسوفه ههههه ايه رساله دي
طبعآ كنت مكسوفه اصل اول مره بقول لحد بحبك والكلمه دي مش بسهوله بتطلع لاني كلمه دي لواحده ذيي اول مره تحب او تتعود علي حد بشكل مدمن كدا هتبقي بمثابة عهد او عقد زيه زي جواز بالظبط بس الفرق اني جواز بيبقي قدام الكل وناس شايفه لكن كلمة بحبك بتبقي قدامك وقدام حبيبك وقدام ربنا كلمه دي مش بتطلع الا لحد ناويه تقضي معه حياتك كله علشان كدا كان صعب عليا ارد علي البارد اركي روحت بكل كبرياء قلتله كلامي عربي ياسي سي روميو هههه
اركي:ياسلام هههههه
دايمآ بحب اسمع منه كلمة ياسلام وهو متعصب وبيقوله بيبقي ليه احساس تاني يموت من ضحك ههههه وكان دايمآ ردي عليه ياسلامين ههههه
اركي:انا طبعآ عارف اول مابقوله براحتك مش بهون عليه لانه انسانه رقيقه وانا كمان عرفت اني دي نقطة ضعفه علشان هي متعوده عليا قوي ومش بتحب زعلي فطبيعي قلتله براحتك يااميرتي..
اركي
اركي:نعم
خلاص بقي متزعلش llove you
اركي:ايه
خلص بقي ياسي روميو اهو مره تاني llove you
اركي:اميرتي ليديا انا غبي مش بفهم انجليزي
بطل كذب بقي انت عارف انا قلت ايه
اركي:عربي يابلاش
بلاش ههههه
اركي:براحتك
بطل بقي تستغل اني مش بحب ازعلك ولا بحب اسمع كلمه دي امممم
اركي:مش استغلال بس علشان انا حافظتك اكتر من نفسي عملت دراسه شامله باميرة قلبي بس للاسف هي مكسوفه مني مكسوفه من حبه قدامي امال قدام ناس هتعملي ايه..
انا انا انا اممم انا..
اركي:هنقضي الليل كله في كلمة انا انتي ايه
انا انا امممم انا مش هقول
اركي:شكرآ علي لعبك بمشاعري ي ليديا
عي فكره مض بلعب انا بحبك فاهم يعني ايه بحبك اوبا ههههه
اركي:اه طبعآ فاهم ههههه وانا بموت فيكي وحلوه منك وانتي متعصبه وتاني مره لما ابقي عاوزك تجاوبي عليا ومكسوفه هعصبك ههههه علشان تطلع احلي بحبك بحبك بحبك
طبعآ من كتر الكسوف مش عارفه ارد معقول اللي انا في مش عارفه اوصف فرحتي شعور حلو جواه قلبي احساس كلمات حب ليه لذه تاني الحب بيخليك تفعل المستحيل حتي لو بددت للكل انك لن تستطيع قوة الحب اكبر للانتصار علي مشاكلك ومتاهات دنيا وخاصة لما يكون حبيبك جزء لا يتجزأ منك بتلاقي في حبك جبروت وقوه تتخطي بيه الصعاب..
فجاه سمعت صوته وهو بيكح وكانه بيموت مني قلبي انقبض عليه وبسرعه نسيت كسوفي وقلتله اركي اركي طمني عليك ودمعت عيني
اركي:انا كنت عامل حيله وبمثل علشان اسمع صوته بس مكنتش متخيل اني هي تتخض بالشكل دا فروحت قلتله انا بخير يا ليديا اهدي
اهدا ازاى انت كل دنيا اذا اصابك شئ فلابد اني يكون اصابني اذا رايتك تتدمع فعلم تمامآ انني سابكي معاك اذا رايتك تفرح فعلم اني قلبي هيتنطط من الفرحه في الحب مشاركه معايشه الحب لايتغير بتغير الاحوال بل يبقي اقوي في كل حالات ويبقي معاك كما كان من البدايه
اركي:انا اسف
علي ايه
اركي:انا كنت بمثل علشان اسمع صوتك
انا هسامحك بس بشرط توعدني انك متعملش الحركه دي تاني وتخضني عليك
اركي:اوعدك بحبك
وانا كمان جدااا
اركي:اسيبك بقي تنامي تصبحي علي خير
تصبح علي كل احلام سعيده واحلام اكون انا فيه ههههه
اركي:ادام مانتي فيها اكيد هابقي اسعد بني ادم
ههههه بااي
وروحت انام لحد ماقمت علي حلم غريب ياتري ايه ؟!
…الجزء الحادي عشر….
حلمي الغريب اني كنت بفستان الفرح بس الغريبه اني شفت واتخيلت اركي جمبي اه حقيقي شفته كان حد طويل ذو لحيه لابس بدله كان فعلآ ممثل ذي صوت بالظبط بس وانا جمبه كنت شايفه نفسي سعيده والفرحه مش مفارقني كنت فعلآ اميره سي روميو اه انا جوليت في الحلم وهو اجمل روميو رقصنا اجمل رقصه ممكن اتنين عشاق يعملوها كله احساس وحب بس الغريبه هو جاي يلبسني هاتم العهد لاقيته وقع فضلنا ندور عليه ولا شفنا تاني ساعته الفرحه مكتملتش اجمل لحظه في حياة اي بنت وقفت قبل اخر تكه قمت من حلمي بعيط مش فاهمه ولا متخيله اني ممكن نسيب بعض ببص علي ساعه لاقيته 2بالليل روحت بسرعه رنت علي اركي
اركي:ليديا انتي ك
الوسومصافي ابراهيم نعيم
شاهد أيضاً
المحاكمات (التأديبات) الكنسية … منظور ارثوذكسى
كمال زاخرالخميس 19 ديسمبر 2024 البيان الذى القاه ابينا الأسقف الأنبا ميخائيل اسقف حلوان بشأن …